Congressos

CONGRESSOS, SEMINARIS, TAULES RODONES, DEBATS, ETC.

Els organitzadors del Cicles de Teatre Cavall Fort van proposar a l’AETIJ (Asociación Española de Teatro para la Infancia y la Juventud) la participació de U de cuc, amb el seu muntatge de Supertot, en el V Congres Nacional d’aquesta Associació, que es celebraria el mes de març en el Palau de Congressos de Torremolinos (Màlaga), sobre el següent tema: La calidad del teatro profesional y su relación con el niño y la escuela.

1975 (març)

V CONGRESO NACIONAL DE LA A.E.T.I.J.

ORGANITZACIÓ: A.E.T.I.J. (Asociación Española de Teatro para la Infancia y l Juventud)

LLOC: Torremolinos (Málaga): Palacio de Congresos.

TEMA: La calidad del teatro profesional y su relación con el niño y la escuela.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre,

OBRA: SUPERTOT

 
NOTA: L’èxit que el muntatge de Supertot va obtenir entre els assistents va propiciar que el grup –que no era professional– fos conegut en un ampli sector d’aquesta especialitat teatral i tingut en compte per intervenir en futurs esdeveniments d’aquest caire, tan nacionals com internacionals.

1975 (abril)

5º KONGRESS INTERNACIONAL DE LA A.S.S.I.T.E.J.

ORGANITZACIÓ: A.S.S.I.T.E.J. (Associació Internacional de Teatre per a la Infància i la Joventut)

LLOC: Berlín-Est (R.D.A.)

TEMA: El teatre professional i el colegi.

PARTICIPACIÓ: Francesc Alborch, Francesc Ne·lo i Martí Olaya.

NOTA: La primera oferta, també promoguda per Cavall Fort, els hi va arribar un mes després. L’ASSITEJ (Associació Internacional de Teatre per la Infància i la Joventut) va convidar al director del grup (amb un acompanyant) a participar en els debats que sobre El teatre professional i el col·legi tindrien lloc dintre del seu 5e Kongess, que es celebraria a Berlin Est (RDA). Van compartir aquesta invitació amb els matrimonis Olaya i Nel·lo.

A partir d’aquí, pràcticament cada any, participaven d’una manera o altra, en algun d’aquest tipus d’esdeveniments.

ANECDOTARI

(Berlín-Est)

Capvespre. Davant l’entrada de l’hotel. Un grupet d’homes i dones cantaven unes cançons molt boniques, a varies veus. Ens hi vam acostar aplaudint les seves interpretacions. Eren components d’un cor rus. També s’allotjaven al mateix hotelFetes les presentacions oportunes, en saber que érem catalans ens van dir que els agradaria escoltar algunes de les nostres cançons populars. I vam correspondre a las seva  petició amb molt de gust (i també modèstia). Va ser una estona que recordem especialment.

1976 (juliol)

ESCOLA D’ESTIU ROSA SENSAT (per a mestres i pedagogs)

LLOC: Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

TEMA: Funció del cinema, el teatre i la televisió, com espectacles per a infants.

PARTICIPACIÓ: El director del grup, Francesc Alborch, participa amb altres professionals d’aquest sector en la taula rodona que debat el tema enunciat.

COMENTARIS PREMSA

Angel JOANIQUET
1976 (juliol). EL MUNDO DEL ESPECTÁCULO

REVOLUCIONAR EL TEATRO INFANTIL

[…] En esta segunda parte se intentó delimitar el cómo podría ser el espectáculo (teatro) infantil, si admitimos a éste como tal. En síntesis, pues sólo su planteamiento es inabordable, se llegó a la necesidad de dividir a este teatro con un doble planteamiento: uno, al teatro hecho por los mismos niños, con una concepción de “teatro como educación terapéutica, fomentado en la misma escuela; y otro, con una visión más comercial, un teatro concebido para el niño, destinado a su diversión o formación-entretenimiento, pero realizado por adultos.

1977 (octubre)

CONGRÈS DE CULTURA CATALANA

ORGANITZACIÓ: Omnium Cultural

LLOC: Palma de Mallorca. Teatre Assistència Palmesana i Plaça Major (a l’aire lliure)

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: MILES GLORIOSUS (El militar fanfarró), com a cloenda del Camp de treball sobre Literatura.

NOTA: Aquesta actuació va propiciar que el grup fos convidat a participar en la Campanya de Teatre a les Escoles, promoguda per Omnium Cultural. 

ANECDOTARI

(Palma de Mallorca)

Durant la representació de Miles Gloriosus a la Plaça Major de Palma ens va sorprendre (perquè no acostumava a passar) que, cada vegada que dèiem unes determinades paraules, sentíssim un munt de rialles entre els més menuts. Més tard, els organitzadors ens ho van aclarir: paraules com cadellet, cucaleta, pardalet bufó…, les associaven amb l’òrgan masculí, i els feia riure més del compte.

1978 (juny)

VI CONGRESO INTERNACIONAL DE LA A.S.S.I.T.E.J.

LLOC: Madrid. Teatres María Guerrero i Centro Cultural de la Villa.

TEMA: A la búsqueda de nuevas formas estéticas en un teatro para la Infancia y la Juventud.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRAS: SUPERTOT i EL SOMNI DE BAGDAD

GALERIA DE IMATGES

NOTAAquest Congrés es va celebrar en plena campanya per la Llibertat d’Expressió i en contra del Consell de Guerra Ordinari que va condemnar a quatre membres del grup  Els Joglars.

COMENTARIS PREMSA

Salvador CORBERÓ
29·05·1978. HOJA DEL LUNES.

CITA INTERNACIONAL DEL TEATRO DE LA INFANCIA Y LA JUVENTUD

Treinta y un paises de todos los continentes han formalizado su inscripción para asistir a las tareas de este VI Congreso internacional […] Es la primera vez que este Congreso se celebra en España […] En dos niveles van a celebrarse sus sesiones, es decir, unas sesiones de estudio durante la mañana y una serie de representaciones de teatro por la tarde.

        […] Junto a las compañías españolas aparecen las procedentes de Checoslovaquia y Estados Unidos.[…] Junto a la importáncia de este Congreso, quisiéramos destacar la participación catalana […] El grupo U de cuc, que dirige Paco Alborch, presentarà Supertot i El somni de Bagdad, cuyos montajes, con enorme cantidad de imaginación, estamos convencidos habrán de causar notable impacto en los congresistas extranjeros. 

24·06·1978. TRIUNFO. J. M.

U de cuc, de Errol Flynn al tebeo

[…] A sus seis años de existencia, el grupo ha presentado en Madrid dos trabajos que, quizá por ser de un mismo escritor, pueden ser considerados como la manifestación de unos mismos niveles de investigación y objetivos. Los supuestos serían, más o menos estos: dado que los sectores infantiles y juveniles son destinatarios y consumidores de unos determinados lenguajes […], el cine y el cómic, se trataria de aprovechar la familiaridad de este grupo social con esos lenguajes, tanto para indagar sobre su actual significación ideológica, como sobre la posibilidad de darle otra distinta. Ello aparte de asegurarse a través de su empleo la comunicabilidad espectáculo-público, tan problemàtica siempre en el teatro infantil y juvenil.

        […] el espectáculo (El somni de Bagdad) nunca se limita a la parodia, sino que intenta, sin intelectualizar ni forzar el tratamiento, descubrir el pensamiento subyacente, cuanto hay de romanticismo falaz, de enmascaramiento en esa manera de contar la historia. 

P. Espinosa Bravo
28·06·1978. DIARIO DE BARCELONA.

Visión general del teatro

      […] la organización de este Congreso ha costado unos 16 millones de pesetas al Ministerio de Cultura […] Al margen de las conclusiones […], es interesante observar cómo el teatro infantil empieza a preocupar tanto desde el punto de vista cultural como pedagógico. […] A la vista de estos 16 millones de pesetas, surge la pregunta: ¿hasta que punto habrá sido eficaz el Congreso? […] Si se consigue una adecuación teatral, una costumbre de comprender y amar el teatro desde la infancia, entendiendo su lenguaje particular y sus mil maneras en que puede expresarse, se habrá dado un firme paso en favor de su supervivencia.

        […] donde se llevan a cabo experiencias teatrales en la escuela se está observando una participación activa del niño que rechaza el simple papel de espectador y se incorpora al proceso crítico o creativo de las representaciones.

       […] merece destacarse el éxito obtenido por la formación U de cuc que dirige Paco Alborch[…] el montaje de ambas piezas […] impresionaron favorablemente y representaron un buen ejemplo de esta difícil búsqueda de nuevos caminos estéticos que tiene planteada el teatro de adultos para niños. 

Carmen ANFONSSO
9·07·1978. MUNDO DIARIO

Con pena y sin gloria

      […] Me di cuenta a través de las mesas de trabajo que los planteamientos de las compañías asistentes no eran representativos de los países que representaban. Creo que la realidad del teatro infantil-juvenil no ha sido expuesta en este Congreso. […] El planteamiento de ASSITEJ de “querer quedar bien” ha dado una imagen errónea de la verdadera situación del teatro infantil-juvenil. La compañía catalana U de cuc, sí, creo, que es representativa de un tipo de teatro que se hace en Catalunya. U de cuc lleva años representando obras para niños de 8 a 12 años con unos planteamientos que los llevan a realizar un tipo de teatro de distracción con fondo crítico cultural.
      […] En cuanto a la representación española ha sido “demencial” […] cinco representaciones hechas y pensadas sólo para este Congreso. Con una situación teatral como la actual, extremadamente delicada para la mayoria –tanto escritores como actores- . cómo es posible que el Ministerio monte su propio tinglado sin tener en cuenta las ya existentes compañías que intentan malvivir del teatro infantil-juvenil, y así se expuso en una reunión en la que se protestó ante esta marginación.

1978 (juliol)

ESCOLA D’ESTIU ROSA SENSAT (per a mestres i pedagogs)

LLOC: Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: SUPERTOT

1979 (juny)

DEUXIEMS RENCONTRES INTERNATIONALES DE THEATRE POUR L’ENFANCE ET LA JEUNESSE (R.I.T.E.J.)

ORGANITZACIÓ: Théâtre des Jeunes Annees.

LLOC: Lió. Théâtre de la Huitieme.

TEMA: Confrontation véritable entre les diverses practiques d’un théâtre destiné à la jeunesse, au plan regional comme national et international.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: El Somni de Bagdad.

GALERIA D'IMATGES

ANECDOTARI

(Lió)

 De les quatre representacions previstes en aquests RENCONTRES, els organitzadors van decidir –sense consultar prèviament al grup- dedicar una d’elles als immigrants espanyols residents a Lió. Conseqüentment, havia de representar-se en castellà. Consideraven que, com a bilingües que érem, ens seria fàcil fer la traducció simultània durant la representació. Després d’un debat intern força tens, els actors van cedir a la petició d’en Maurice i en Michel. Segons ells, plens d’agraïment, la representació es va considerar un gran esdeveniment cívic i social, entre els assistents.

         Encara avui (2.021), en recordar algunes de les frases que van sorgir espontàniament durant la “traducció simultània” dels diàlegs, ens fan “petar de riure” (amb una certa vergonya).

El 15 d’octubre de 1979, HOJA DEL LUNES va publicar un escrit fen referència a les subvencions atorgades a U de cuc pel Ministeri de Cultura. El grup  es va adreçar a la revista Canigó per respondre’ls públicament. U de cuc puntualitza que l’única subvenció que els ha estat concedida i que encara no han cobrat, és l’import de l’autocar que els traslladà a Lió (136.440 pessetes). La nota conclou: “el treball de 8 anys d’U de cuc és fruit exclusiu de l’esforç dels seus components” i fa referència a la difícil situació econòmica que travessa el grup.

RECULLS DE PREMSA I CRÍTIQUES

DERNIÈRE HEURE

16.06.1979

      […] Ce “réve de Bagdad”, bien construït, bien joué, mené sur un rythme sans répit, aurait pu aller plus loin dans la mise en lumiére de l’idéologie qui soustend ces films. Or, le espectacle en reste le plus souvent à la parodie, la présence de l’équip de tournage n’étant pas exploitée […] en restant à l’état du gag. C’est dommage car, outre le plaisir pris à çes images qui font partie intégrante de nos tétes, on aurait pu ainsi apprendre et avancer.

       […] la representation d’Une poupée de chiffon risque bien aussi d’etre la dernier manifestation du T.J.A. au huitième puisque ce centre dramatique pour l’enfance et la jeunesse ne sait toujours pas s’il devrait quitter ce lieu oú il a travaillé depuis son ouverture, il fait 11 ans.

Carme ANFOSSO
12·06·1979. EL CORREO CATALÁN

Lyon: “U de cuc” en el 2º Encuentro de Teatro

      […] Se presentan cinco compañias francesas y cinco extranjeras que representan los siguientes países: Canadá, Polonia, Portugal, la URSS y España (Catalunya). Además de las representaciones teatrales se exponen talleres de escenografía, juegos dramáticos, y video-forum. También se presentaran diferentes ponencias que pondrán a debate qué tipo de teatro debe de realizarse frente a un público infantil, qué finalidades tienen los diferentes tipos de teatro, cuál es su compromiso político frente a sus jóvenes espectadores.
      […] Para el grupo U de cuc, esta invitación ha sido el reconocimiento internacional de su trabajo, además de poderse comunicar con otros grupos y ampliar sus conocimientos respecto al mundo del teatro.

Salvador CORBERÓ
18·06·1979. HOJA DEL LUNES.

U de Cuc representó al teatro juvenil catalán

       […] la aportación catalana hecha por el grupo U de cuc que dirige Paco Alborch, ha significado la única representación española en dicho certamen […] Cabe subrayar que los asistentes a los encuentros de Lyon dieron una excepcional acogida a los representantes catalanes, a través de un montaje tan rico en ideas como el de El Somni de Bagdad.

Martí OLAYA
22·06·1979.AVUI.

U de cuc: del Romea a Lió.

       […] Del VI Congrés Internacional que es va celebrar ara fa un any a Madrid, i sobretot del que hi va representar per al nostre teatre i la nostra cultura l’actuació de U de cuc amb el Supertot i El somni de Bagdad, ja en vam parlar extensament (Avui, 18 i 25 d’agost de 1978)
Però, tal com esperàvem i desitjàvem, els especialistes d’arreu del món […] van emportar-se un bon record. I a Lió, […] van voler comptar amb U de cuc i un del muntatges que van conèixer a Madrid: El somni de Bagdad.
      Heus ací, doncs, que U de cuc, amb tot el bagatge de la seva experiència de les estrenes a les matinals de Cavall Fort i els nombrosos “bolos” […] ha estat distingit per observadors estrangers entesos en la matèria i convidat per a compartir […] la programació de la important confrontació de Lió.
      Heus ací, també, que U de cuc porta a França, de fet, la representació de tot el teatre català per a nois i noies, del nostre idioma i de la nostra cultura. […] Ara com ara –val a dir-ho-, el nostre teatre […] ja ha fet forat en el clan internacional d’aquesta especialitat i els homes de teatre de tot el món ens observen, entre admirats i sorpresos.

LL. G. S.
26·08·1979. EL PERIÓDICO

De Catalunya para los niños de Europa.

      El espectáculo infantil que se hace en Catalunya entusiasma a grandes y chicos de otros países. Este verano, varios grupos catalanes han cosechado singulares éxitos en sus actuaciones por Francia e Italia, recibiendo los más encendidos elogios  […] Todos dan fe de la notable calidad de su trabajo y de lo arraigado que está en Catalunya el espectáculo para niños. A todos ellos, una vez más, ¡Chapeau!

1979 (juliol)

ESCOLA D’ESTIU ROSA SENSAT (per a mestres  i pedagogs)

LLOC: Barcelona. Universitat Autònoma de Bellaterra i Els Lluïsos de Gràcia.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRAS: Els lleons de sorra  i  Contes de la vora del foc.

1979 (setembre)

SCHWEIZERISCHES KINDER THEATER TREFFEN

LLOC: Bremgarten. (Zurich.Suïssa). Keller theater.

TEMA: Condicionaments socio-politics en el teatre infantil i juvenil.

PARTICIPACIÓ: El grup va rebre la invitació per a que el seu director (i un acompanyant) participés en els debats sobre el tema exposat.

NOTA: Va ser en aquesta ocasió que van veure KIKERIKISTE. Els va agradar tant,que van demanar permís per,un cop traduïda al català, ser representada pel grup.

1979 (octubre)

GIOSTRA DEL TEATRO. Festival internazionale del teatro per bambini e regatzi

ORGANITZACIÓ: Teatro Panzinis Zircus.

LLOC: Lugano (Suïssa). Cittadella C. So Elvezia.

TEMA: Modello de comunicazione con il pubblico ed ognuno ha suo particolare contributo de portare.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: El Somni de Bagdad.

NOTA: Coincidint amb l’Any Internacional del Nen, del 5 al 14 d’octubre, a diverses sales, 10 companyies de 4 països (Suïssa, França, Itàlia i España (Catalunya) presentaran les seves realitzacions en diverses tècniques (teatre, i burattini, le marionette, i pupazzi, il mimo, il clown,…). També hi hauran cursos i tallers de cada una d’aquestes especialitats.

ANECDOTARI

(Lugano)

De tornada de la representació a Lugano –actors, decorats i material tècnic– cap a Barcelona, al travessar la frontera entre Suissa i Itàlia, els duaners suissos es van descuidar de signar la sortida legal del seu país, en el document que emparava l’exportació i importació temporal dels decorats. Com a conseqüència, la Cambra de Comerç de Barcelona es negava a tornar l’aval que garantia el retorn d’aquets a Catalunya.

      La negligència dels duaners va comportar el desplaçament, en cap de setmana, de tres components del grup: en Josep Ma (advocat) i l’Armand i la Isabel (actors). La resolució va ser complicadíssima i més llarga del que es preveia, tant, que els va obligar a fer nit prop de la frontera.  Aquesta nit va tenir conseqüències… positives: L’entesa amorosa entre l’Armand i la Isabel que, encara avui (2021), es manté consolidada. 

1980 (març)

VII CONGRESO NACIONAL DE LA A.E.T.I.J.

ORGANITZACIÓ: Asociación Española de Teatro para la Infancia y la Juventud.

LLOC: Burgos

TEMES: Teatro de adultos para niños por frofesionales o aficionados.

               Creatividad dramàtica.

               Problemática de las marionetas.

PARTICIPACIÓ: Francesc Alborch (director del grup) amb la seva ponència sobre la professionalitat dels no professionals.

1980 (juny)

OMNIUM CULTURAL

ORGANITZACIÓ: Omnium Cultural

LLOC: Barcelona. Palau Dalmases.

TEMA: Quins espectacles volen els nois i noies catalans i quins els convenen?

CONTEXT: Els espectacles per a nois i noies com a eina de recuperació cultural a Catalunya.

PARTICIPACIÓ: Tres membres del grup com a moderadors en la taula rodona que es va obrir sobre el tema exposat. 

Berlín-Est

1980 (novembre)

VI SEMINARI INTERNACIONAL SOBRE PROBLEMES EN EL TREBALL  DE DIRECCIÓ EN EL TEATRE PER A NOIS I NOIES

ORGANITZACIÓ: A.S.S.I.T.E.J.

LLOC: Berlín-Est (RDA)

TEMA: Diferents percepcions dels joves espectadors per grups d’edats.

PARTICIPANT: Francesc Alborch, director del grup.

NOTA: Cal deixar constància de l’amistat que es va establir entre Francesc Alborch i Bob Alexandre, promotor i director d’una companyia/escola de teatre per a joves amb dificultats, a Washington. Aquesta amistat es va nodrir amb un intercanvi constant de correspondència plena de idees i propostes,  que va durar fins a la mort d’en Bob.

ANECDOTARI

A la meva arribada a Berlin-Est, un cap vespre del mes de novembre, just després de passar un rigorós control fronterer, esperava trobar algú de l’organització. Però, no: la placeta i els carrers estaven deserts, sense circulació, sense taxis. Estava completament sol. El temps passava. No tenia monedes per trucar a la seu del Seminari. Al cap d’una bona estona em vaig adonar que, entre la boira, havia una persona palplantada a uns cent metres. Com no deia ni feia res, m’hi vaig acostar… Sí, ell i jo, érem les persona que esperàvem.

       Finalitzat el Seminari, de bon matí, i amb el temps just per agafar l’avió, a Berlin Oriental, em trobo que no em deixen passar la frontera. Per què?  Jo no sabia alemany. Els guardes no sabien anglès. Vaig deduir que em consideraven un possible pròfug.  Com duia el llibret Como aprender aleman en diez días, vaig buscar aquelles frases que poguessin aclarir el malentès. I va funcionar. Van trucar a l’hotel, on encara eren els organitzadors i van autoritzar la meva sortida. Uff!!

1982 (març)

VIII CONGRESO NACIONAL DE LA A.E.T.I.J.

ORGANITZACIÓ: Asociación Española de teatro para la Infancia i la Juventud.

LLOC: Almeria. Teatro Cervantes.

TEMA: El teatro infantil elemento clave para completar su formación.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: L’auca del marrec tossut.

1982 (setembre)

4ª MUESTRA INTERNACIONAL DE TEATRO.

ORGANITZACIÓ: Ayuntamiento de Valladolid.

DATES: Del 3 al 26 de setembre

LLOCS: Patio Herreriano/ Plazas y calles / Pérgola Campo Grande.

DEBATS: Alternativas al centralismo teatral / El teatro en la 2ª República, entre otros temas.
 
PARTICIPACIÓ: U de cuc i La Trepa com a representants de Catalunya, junts amb companyies de Itàlia, Suècia, França, Polònia, Madrid i Valladolid.
 

OBRES: El mago de Oz  i  El gran Claus y el pequeño Claus

NOTA: El mago de Oz es va representar dues vegades el mateix dia: a les 18:30 h. i a les 24:00 h. en el Patio Herreriano, per a un públic adult, on va aconseguir un ressonant èxit.

9·07·1978. MUNDO DIARIO

1983 (abril)

TROISIÈMES RENCONTRES INTERNATIONALES DE THEATRE POUR L’ENFANCE ET LA JEUNESSE. (R.I.T.E.J.)

ORGANITZACIÓ: Théâtre des Jeunes Annees.

LLOC: Théâtre de la Huitieme.

PARTICIPACIÓ: Francesc Alborch, director de grup

1984 (febrer)

PRIMERA MUESTRA DE TEATRO INFANTIL Y JUVENIL DEL ESTADO ESPAÑOL

ORGANITZACIÓ: A.E.T.I.J.

LLOC: Madrid. Sala Olimpia.

PARTICIPACIÓ: U de cuc, teatre.

OBRA: La ventura de Pinotxo.