Composició, característiques i col·laboradors del grup

El nucli d’actors fundacionals

es va veure ampliat per la incorporació d’amics i coneguts, la majoria procedents del NGTU (Nou Grup de Teatre Universitari), del qual en van agafar el testimoni: si ell va evolucionar des del teatre universitari fins el teatre independent, l’U de cuc, ho faria des del teatre independent fins el teatre profesional.  Era com un arbre, les branques del qual creixen i es bifurquen i, també, es poden de tant en tant. Però, el tronc perdura…

La majoria dels components del grup compartien l’afició per les Arts Escèniques, i l’interès per a la divulgació de la Cultura i la Llengua catalana. Per alguns, també podia ser, només, motiu de diversió o una forma d’evasió familiar…

Les característiques no professionals del grup

i la seva dinàmica de treball no permetien als seus components guanyar-se la vida amb les actuacions. Si no depenien de la família, com acostumada a passar amb els estudiants, havien de tenir altres fonts d’ingressos que els permetessin col·laborar-hi sense esperar cap remuneració. Les compensacions que s’obtenien eren d’un caire més personal.

Les professions eren diverses: bibliotecària, advocat, comerç, mestre d’EGB, assistent social, enginyer tècnic, disseny gràfic, estampació tèxtil, representant (artístic, comercial), monitor d’invidents, perruqueria, administració; estudiants de: física, dret, magisteri, electrònica, relacions públiques, graduat social… A més, de les de tots els que es van anar incorporant al grup al llarg dels anys.

Cal destacar les dels col·laboradors professionals habituals: filòlegs, supervisors lingüístics, pedagogs, músics, compositors, mestres de cant, de dansa, d’expressió corporal, de meditació i concentració, coreògrafs, escenògrafs, constructors de decorats, figurinistes, cosidores…; tots ells remunerats insuficientment, si es té en compte la vàlua de les seves aportacions.

En els darrers muntatges, hi van haver estudiants de l’Institut del Teatre de Barcelona. Val a dir que d’aquesta pedrera van ser “molts els cridats” però, pocs els que s’hi van integrar. Consideraven que el teatre infantil no tenia prou reconeixement social. Cal dir que per aquells que s’hi van incorporar van gaudir d’unes experiències enriquidores en molts aspectes; així ho van reconèixer quan ja exercien plenament com a professionals.

Col·laboradors

(1972 - 1989)

Equip fundador

Membres procedents de diferents àmbits professionals.

Actrius i actors

en gran nombre, tant amateurs com professionals

Directors (i muntatges)

Francesc Alborch (17) / Julio Álvarez (3) / Toni Martí (cinema) / Pere Raich (1) / Ignasi Roda (1)

Músics compositors

Carles Berga / Ramon Muntaner / Pere Josep Puértolas / Marc Pomerol / Ignasi Roda / Quim Sota (cinema)

Grups musicals

Ara va de bó / Elèctrica Dharma / Tarja

Escenògrafs i figurinistes

Germans Castells-Planas / Francesc Colom / Ramon Ibars / Josep Massagué / Pere Oliver

Il·luminadors i tècnics

Jaume Grau / Jordi Planas / Jordi Sánchez / Agustí Vilajosana

Coreògrafs

S. Colet i J. Oliva / Guillermina Coll / Margarida Gargué / Silvia Munt / Maria Rosas

Dicció, cant i concentració

Berta Alcañiz / Marisa Badieu / Carles Puértolas

Assessors pedagògics

Montse Camps / Mª Lluïsa Curcoll / Josep Mª Melendres / Miquel Obiols / Josep Mª Vidal

Supervisor lingüístic

Albert Jané

Disseny gràfic

Francesc Colom / Lisa Coca

Administració

Enric Balaguer / Victor F. Suañez / Teresa Robert

Assessor jurídic

Carles Balaguer

Gestió i coordinació

Francesc Alborch / Victor F. Suañez

Direcció general

Francesc Alborch

En aquest període de temps van participar-hi més de dues-centes persones, entre actors, actrius, tècnics i col·laboradors.

Breu resum de les activitats del grup en àmbits diferents als teatrals

L’estrena, el 1974, de Supertot, on es van incorporar els codis habituals dels còmics, va ser el trampolí que va llançar U de cuc a participar en els debats i seminaris dels congressos nacionals i internacionals promoguts per la ASSITEJ (Associació Internacional de Teatre per a la Infància i la Joventut)

El 1975, TVE 2 Catalunya els va oferir ser el grup que, també amb Supertot, inaugurés un nou concepte de programa infantil. I la majoria dels seus muntatges teatrals van ser gravats, tan en català con en castellà, en altres dels seus programes infantils i juvenils.

El novembre de 1977, pel segell discogràfic Pu-Put, de Ed. 62/Zafiro, van gravar el text i les cançons de Supertot.

Entre 1978 i 1980 van produir dues pel.lícules: Supertot (en super 8mm) i Contes de la vora del foc (en 16mm).

Les editorials EDB, Robreño, Ed. 62, Libres de Teatre i l’Institut de Teatre de Barcelona van editar els textos de la majoria dels seus muntatges.

Entre 1978 i 1989 gestiona la programació del Centre (Estable) d’Espectacles per a Nois i Noies de Els Lluïsos de Gràcia (BCN)

Consideracions prèvies sobre els muntatges i els seus objectius

La Caixa i el teatre a les escoles