MAR-3 o TEATRE-JOC

ACLARIMENT

QUÈ ÉS EL TEATRE-JOC?

     L’activitat que proposa el TEATRE- JOC es diferencia de la representació de teatre convencional per les següents característiques:

  • En el TEATRE- JOC, els actors, a més d’interpretar uns personatges, motiven la participació dels nens i fan que aquests es converteixin en espectadors- actors. D’aquesta manera, el nen deixa de ser un espectador passiu i s’integra con un personatge més de l’obra.
  • Una altra característica molt important és que el TEATRE- JOC es desenvolupa a dins de l’escola, utilitzant els seus espais més adients: el gimnàs, el menjador, l’aula d’expressió,…
  • És una activitat dirigida a grups reduïts (màxim de 70 nens) que facilita la relació dinàmica entre l’actor i els nens i possibilita que aquests participin efectivament durant la representació.
  • El fet que es representi a dins de l’escola fa que els nens, familiaritzats amb l’ambient, estiguin més desinhibits i per tant siguin més espontanis.
  • La representació va acompanyada d’una guia pedagògica amb activitats per realitzar amb els nens, abans i després  de la funció, això fa del TEATRE- JOC un mitjà ric en estímuls que el mestre pot utilitzar per dinamitzar les activitats pedagògiques dintre de l’aula.

Quins són els seus objectius?

     A través de la proposta que fa el TEATRE- JOC d’estimular la participació activa del nen durant la representació, es pretenen els següents objectius:

  • Utilitzar i enriquir la capacitat de comunicació i d’expressió del nen a través d’altres formes de llenguatge: el musical, el corporal el gestual,…
  • Estimular el procés de sociabilitat del nen a través d’una activitat lúdica basada en la participació  en grup que desenvolupa l’esperit de cooperació.
  • Contribuir a la col·laboració més efectiva entre el teatre i l’escola que beneficiarà la formació integral del nen en tots els seus aspectes (tan intel·lectuals com expressius i sensitius)
  • Familiaritzar tan el mestre com el nen amb el llenguatge teatral per tal de facilitat la  seva incorporació a les activitats pedagògiques.

Justificació Social del Projecte

  • Oferir al nen noves tècniques d’expressió per aconseguir un millor coneixement dels continguts corresponents al programa de cada nivell.
  • Propiciar al professor un nou sistema que faciliti la comprensió de temes ja treballats amb les formes tradicionals de l’escola.
  • Desenvolupar totes les seves potencialitats, el sentit crític i el valor del treball a través del joc de lliure expressió i de l’educació per l’art. 

Facècies al voltant del mar

Mar-3

TEMPORADA 1987-1988-1989

Documents

Cartell
Segona portada Mar-3
Dibuix

les dades

No es disposa de dades.

Presentació

     Per desenvolupar el joc dramàtic que calia en aquest tipus de teatre, volíem trobar una temàtica que fos propera, quotidiana i vital.

     No poguérem desvincular-nos d’un fet evident: “SOM MEDITERRANIS”. Calia, doncs, parlar de la Mar.

  • Per què hi ha mar?
  • Per què és salat?
  • Per què és brut?

Les respostes les buscàrem en la mitologia, la filosofia popular de la rondallística i en la ciència- ficció.

PER QUÈ HI HA MAR?

     El tractament s’ha fet a partir d’un relat mitològic sobre la desaparició del CAOS que regnava en el planeta. Facècia on s’utilitza bàsicament el moviment i les cançons i que va dirigida al Cicle Inicial: 1er i 2on d’EGB, sota el lema: APRÈN A MOURE’T.

SINOPSI: El desordre era total. Les forces de la naturalesa no podien tolerar el CAOS i decidiren separar-les en tres elements i crear-hi vida. Els déus de l’Olimp ja podien governar la TERRA, el MAR i l’AIRE.

PER QUÈ ÉS SALAT?

     Facècia extreta d’un recull de rondalles populars catalanes de JOAN AMADES, dirigida al Cicle Mitjà: 3è. 4rt i 5è d’EGB, sota el lema: APRÈN A ESCOLTAR.

SINOPSI: Un pescador aconsegueix un gran cargol marí que canvia, a un altre pescador, per tres sardines després de fer un pacte. El seu incompliment genera un seguit de baralles i provoquen que el cargol, que tenia la particularitat de generar sal, caigués al mar i continués fent-la  salada.

PER QUÈ ÈS BRUT?
 
   Sota el lema: APRÈN A DIR, el joc dramàtic que proposem és un debat participatiu dels nois i noies del Cicle Superior: 6è, 7è i 8è d’EGB, integrant-los en un espectacle que parla dels orígens i de la fi de les civilitzacions.
 
SINOPSI: En el cicle temporal AZ- 3, uns investigadors que retornen d’una expedició amb unes troballes que poden explicar l’origen de la seva civilització i la fi d’una altra, convoquen un congrés per tal d’analitzar-les.

Fitxa artística

Text i dramatúrgia de Francesc Alborch i Juanjo Navarro

Música de Carles Bertran

Repartiment

ACTORS:                                     MAR- 1            MAR- 2          MAR-3

J. ÁLVAREZ / P. MARTÍ……….. LA MAR……….. NEPTÚ………. PERE

Juanjo NAVARRO………………. LA TERRA…….. ABEPOC…….. JOSEP

Jaume GRAU……………………… EL SOL…………. ABERRIC…….. JOAN

Ramon PERIS…………………….. L’AIRE………….. SUMERRIS….. JORDI

     Els nois i noies del públic representen els altres personatges que apareixen durant la representació: pescadors, peixos, ones, núvols i altres elements i fenòmens atmosfèrics. 

FITXA TÈCNICA

Lletra de les cançons ……………………………… Jaume GRAU

Música …………………………………………………… Carles BERTRAN

Disseny vestuari, barrets i telons …………… Juanjo NAVARRO

Realització vestuari ………………………………… Teresa TERRADAS

Realització barrets …………………………………. MERCADER

Realització telons …………………………………… Carme LLOPART

Disseny escenografia ……………………………… Jaume GRAU

Realització ………………………………………………. Galinox,S.A.

Disseny gràfic …………………………………………. Hardering

Assessorament pedagògic ……………………… Julio ÁLVAREZ

Assessorament general …………………………. Francesc ALBORCH

Direcció …………………………………………………. Colectiva

Producció ………………………………………………. U DE CUC, S.A.  i  Loli ALACIO

Galeria d'imatges

Recull de PREMSA I crítiques

Marta RICART

DIARI DE BARCELONA. 26·10·1988

Fer teatre a l’escola, un aprenentatge divertit
El grup U de cuc fa arribar l’espectacle, com una assignatura més, a 18.000 alumnes d’EGB.
 

     El teatre pot ser una eina didàctica tan valuosa com qualsevol altra de més convencional, segons demostra la llarga experiència de nombrosos grups que actuen als centres d’ensenyament de Catalunya.

     Entre tots aquests grups destaca U de cuc, que des de fa quatre cursos ha consolidat l’espectacle com una assignatura més que ja cursen 18.000 alumnes a diferents ciutats. El programa inclou diversos tipus d’activitats pels diferents cicles de l’EGB.

     […] Cornellà va ser la primera ciutat que va desenvolupar la campanya íntegra d’U de cuc, que s’ha estes  a 10 ciutats més, entre elles El Prat, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Ripollet, Cerdanyola i tres districtes de Barcelona. […] el seu objectiu: acostar els nens al món de l’espectacle i ensenyar a veure’l i a viure’l.

 

FITXES PEDAGÒGIQUES

CICLE INICIAL                                                                                                        Julio Álvarez

Activitats abans de la representació:

  • Explicar el sentit de la paraula “caos” a partir de diversos jocs.

              a) “Caos de paraules” (dient-les en veu baixa, plorant, cantant, amb por, etc.
              b) “Caos de moviments” (ordenats o desordenats)
              c) “Caos de sons” (el vent, les màquines, en un mercat, etc.)

  • Parlar dels diferents tipus d’animals que els nens coneixen: els que viuen a terra, a dins de l’aigua, els que volen,… Dibuixar-los.
  • Jugar a les endevinalles a partir de noms de fruits, d’animals, del sol, de la lluna, etc.
  • Aprendre alguna cançó en la qual intervingui la Terra, el Sol o l’Aire.

Activitats per després  de la representació:

  • Elaborar un resum de la història a partir de les coses que recordin els nens.
  • Preguntar quin personatge va agradar més. Per què?.
  • Recordar alguna de les cançons. Cantar-la.
  • Comentar amb els nens sobre la seva participació durant l’espectacle. Veure quines coses van cridar més l’atenció.
  • Dibuixar els personatges de l’obra: la Terra, el Mar i el Sol.
  • Inventar històries a partir d’aquests personatges: “Una de les gotes d’aigua ens diu tot allò que veu, durant el seu viatge portada pel vent”. “Un peixet, cansat de viure sota l’aigua, decideix sortir-s’en i fer un recorregut per la terra.” 

CICLE  MITJÀ

Activitats abans de la representació:

  • Inventar un conte en el qual l’heroi, a través d’unes paraules màgiques, aconsegueix allò què més desitja.
  • Inventar una història que expliqui per què l’aigua del mar és salada. Cada nen intentarà trobar una explicació original.
  • Escollir dos o tres contes tradicionals, que els nens coneguin i transformar-los,per exemple barrejant els personatges,les situacions, les èpoques, etc.

Activitats per després de la representació:

Fer preguntes del tipus:

              a)  Quin és el personatge del conte que més t’ha agradat? Explica el per què? 

              b)  Hauries perdonat ABERRIC, tal com ho va fer ABEPOC? Què hauries fet si no?

              c)  Si et trobessis un cargol marí com el del conte, què li demanaries? Comenta el per què.

              d)  Com valores la participació dels assistents durant l’espectacle?

              e)  Quines coses més hauries volgut fer?

  • Llegir la rondalla original de “Per què l’aigua del mar és salada”. Comentar les diferències amb la història representada.
  • Inventar  un conte que expliqui la història del cargol marí: d’on ve, per què és màgic, a quines persones més va ajudar, etc
  • Improvisar, a partiir d’aquest conte, introduint-hi canvis del tipus: ABEPOC té dos fills, dolents, que volen robar-li el cargol marí,… 

CICLE  SUPERIOR

Activitats abans de la representació:

  • Definir paraules com: ecologia, degradació del medi ambient, equilibri ecològic, etc.
  • Què o qui són els “partits verds”, quines idees plantegen.
  • Investigar sobre l’existència d’alguna associació de caràcter ecologista dintre de la comunitat. Quines activitats realitza?
  • Comentar sobre la degradació del medi ambient: ala ciutat, al camp, en la mar, etc. Quines són les causes en cada cas?
  • Recollir notícies, articles de diaris, de revistes que tractin sobre cassos de contaminació ambiental, analitzar-ne les conseqüències sobre el medi ambient.

Activitats per després de la representació:

  • Fer entre tots els alumnes una avaluació de l’experiència que ha representat aquest tipus de TEATRE- JOC.

              a) Valorar la participació dels alumnes.

              b) Aspectes dels espectacles que hagin agradat més. Per què?

              c) Aspectes que caldria millorar. Cóm fer-ho?

              d) Opinar sobre el tema tractat a l’obra. Quins altres temes es podrien tractar en aquest tipus de teatre.

  • Inventar, per grups, la història d’una família a l’any 2643, que ha pogut sobreviure a una gran catàstrofe ecològica (decidir de quin tipus) dintre d’una gran ciutat.
 
U de cuc