Kikerikiste

TEMPORADA 1980-1981

Kikerikiste - Póster
Cartell

Primer REPARTIMENT

segon REPARTIMENT

fitxa tècnica

Les dades

Sobre l'obra

KIKERIKISTE: Tres homes, tres caixes, un espai tancat per la soledat dels personatges i, a la vegada, obert a la fantasia, a la imaginació, a la solidaritat, al joc i al teatre.

KIKERIKISTE és un text clar i ple de suggeriments, més pròxim al joc que al diàleg teatral. Dos homes, que comencen lluitant per afirmar-se i per aconseguir el domini de l’altre, acabaran descobrint, enmig de l’explotació i de la manipulació que de la seva soledat en fa un tercer personatge, l’autèntica amistat i l’acció solidària. Cada nova situació teatral va apropant els dos personatges cap al refús de la soledat i cap a l’acceptació del món de l’altre com a part del propi món.

Gripau i Nicodemus, que sovint ens fan recordar la parella clàssica de pallassos, són una part de nosaltres mateixos, del públic que assisteix a la representació. En escena hi ha sempre la seva soledat o el seu diàleg, però també la nostra presència: tothom te una capsa més gran o més petita que la del seu veí; tothom sent, com ells, enfront de l’explotació i la manipulació, la necessitat de compartir solidàriament la soledat.

Aquest muntatge que “U de cuc” ha fet del text de Paul Maar, pretén que el públic, jove o no, sigui, ell també, part important dels personatges, completant així el procés de la comunicació teatral.

Agraïm a ALBERT JANE el seu assessorament lingüístic.

Sobre l’autor: Paul Maar

Va néixer al 1.937 a Schweinfurt (Alemanya Occidental). Fou decoracor i escenògraf al FränkischesTheater de Massbach. Ha estat professor de dibuix i d’art a la Universitat de Stuttgart i ha realitzat diversos programes per a joves a la ràdio i la televisió. Les seves primeres narracions les dedicà als seus fills i al 1.963 publica el seu primer llibre: “Der tätowierteHund” (El gos tatuat), al que seguiren uns altres quatre llibres de narracions, editats entre 1.970 i 1.973. Ha escrit també dos textes teatrals: “Der könig in der Kiste” (El Rei dins la Caixa) i “KIKERIKISTE”. Aquest ha esdevingut un dels més importants del repertori dramàtic per a la infància i la joventut a l’Alemanya Occidental. Ha estat muntada trenta tres vegades a diversos centres dramàtics i estudis de televisió.

Galeria d'imatges

Fotos de F.A.B.

Disseny de figurins i espai escènic

Josep Massagué

Recull de premsa i crítiques

Miquel Lluís SABATE

DIARIO DE LÉRIDA
15·11·1980

«KIKERIKISTE”, DE PAUL MAAR CON LLENO EN EL FÉMINA.

“… EL pasado día 9, con mucho público, en sesión matinal, tuvo lugar la primera representación del VIII Ciclo Cavall Fort en Lleida (…) y si bien el grupo que lo inicio , “U de cuc”, goza de justa fama dentro del teatro infantil, no fue KIKERIKISTE de Paul Maar, con traducción de Jordi Planas, uno de sus mejores logros. El mensaje de amistad que Paul Maar quería hacer llegar a los niños (…) no llegó a ser asimilado por el niño de corta edad, a pesar de que éste les era transmitido por dos payasos (…) que en algunos momentos hicieron participar a los niños en sus juegos con dispar fortuna. Un decorado pobre y floja iluminación acompañaron a los componentes de “U de cuc” en su representación del KIKERIKISTE.

Pero no hay que desesperarse por este comienzo pues mañana tenemos plato fuerte en cuanto a grupo”

Guía del Ocio
5·11·1980

Kikerikiste, un show alemán en Gràcia.

     El estreno de Kikerikiste ha constituido un importante éxito en cada una de las representaciones que se han hecho en todos los centros dramáticos de la República Federal Alemana.

      […] En los tres únicos personajes de la obra, iremos encontrándonos a nosotros mismos, a través de un divertido y participativo juego clownesco, que nos conducirá a la comprensión de lo importante que es la sincera amistad y la acción solidaria.

ÒMNIUM CULTURAL,
Lleida 27·01·1981

«Amics, 

Amb una mica de retard us fem arribar els comentaris publicats a la premsa local, prèviament a la vostra participación en VIII Cicle de Teatre Cavall Fort a Lleida. Desitgem poder-nos trobar una altra vegada l’octubre vinent, com a participants en el IX Cicle.

A reveure,
Montse Comajuncosa.

P.D.: Hem perdut la crítica de l’Osvald. No era gaire bona. “L’U de cuc” amb KIKERIKISTE no era el “U de cuc” de qualitat que ens tenia habituats. En Francesc Alborch, com a director, hauria hagut d’haver vingut a veure’l.»

Dibuixos escolars

Alumnes de 1a etapa d'EGB
Escola "Àngels Garriga" de Barcelona

Comentaris escolars

Kikerikiste - Comentaris escolars 1
Kikerikiste - Comentaris escolars 1
Kikerikiste - Comentaris escolars 2
Kikerikiste - Comentaris escolars 2
Kikerikiste - Comentaris escolars 3
Kikerikiste - Comentaris escolars 3
Kikerikiste - Comentaris escolars 4
Kikerikiste - Comentaris escolars 4

Fitxa de treball per a les escoles

El text que dona suport a l’espectacle “KIKERIKISTE” no pertany a la tradició de la literatura dramàtica ni a cap corrent teatral d’interès històric.

Paul Maar, el jove autor alemany que l’ha escrit, ha trobat un llenguatge planer i àgil que permet a tots els nens de més de quatre anys de seguir amb atenció, i des de l’inici, tot l’espectacle. La situació i el context, d’altra banda, són també molt simples. Per tot això, considerem que no cal, a l’hora d’assistir a la representació, una informació prèvia o una motivació especial per part del mestre. Creiem, en canvi, molt interessant, que el nen, un cop vist l’espectacle, pugui treballar, sol i en equip, en el marc de la seva classe i amb l’ajut de l’ensenyant. És així que hem establert una proposta de treball, desglossada per àrees i nivells, com a orientació pel mestre.

Aquesta proposta l’entenem com a punt d’arrencada, com un conjunt de suggeriments i no com un programa concret o exhaustiu. Ens hem centrat en les àrees més directament vinculades a l’àmbit teatral (llengua, expressió plàstica, expressió dinàmica, socials.).

Però és en el marc de la pròpia classe, i en funció del ritme de treball de cada grup, on el mestre pot introduir aquests exercicis i, concretant-los molt més al nivell i al conjunt d’interessos dels seus alumnes, trobar-ne potser de més interessants. De fet, no pretenem encerclar la creativitat ni l’activitat reflexiva i crítica del nen amb aquests exercicis, ans suggerir-ne d’altres a nens i ensenyants i, a la vegada, intentar que el teatre sigui, a més d’un divertiment, un mitjà, el més lliure possible, de coneixement de la realitat del món i de la pròpia.

Tot i que en principi l’espectacle, en quant a la història que ens explica i a la seva dramatúrgia, anava enfocat primordialment cap als alumnes de Primera i Segona Etapes d’E.G.B., els resultats han estat més amplis. Els nens i nenes de 2on i 3er de Preescolar que han vis “KIKERIKISTE”, n’han copsat, no solament els elements plàstics i escenogràfics, com demostra el programa de mà, sinó també els personatges i la història narrada.

ÀREA DE LLENGUA

  1. Comprensió:
    1. Com reacciona Nicodemus quan a Gripau li creix un braç dins la seva caixa?
    2. Per què neteja Nicodemus la caixa de Gripau?
    3. De quina manera l’home del timbal enreda a Gripau i Nico i els pren les caixes?
    4. Quines proves d’amistat autèntica hi ha a l’obra?
  1. Expressió:
    1. Narrar breument (5 línies) la història de l’obra.
    2. Descriure els tres personatges: el seu aspecte físic, com són, com actuen (gestos, forma de caminar) i com reaccionen.
    3. Comenta quin dels tres personatges preferiries interpretar si haguéssiu de representar l’obra els nens de la classe. I explica per què.
    4. Comentar el sentit donat per l’autor als noms de Gripau i Nicodemus.
    5. Inventar una petita història rimada.
    6. Escriure un diàleg possible entre Gripau i Nicodemus. Pots basar-te en alguna situació viscuda entre tu i algun amic teu (baralla, discussió).

ÀREA D’EXPRESSIÓ PLÀSTICA

  1. Amb trossos de cartró o fusta, fabricar i decorar una gran caixa o similar per viure-hi.
  2. Fer, amb vinyetes dels moments més importants, un resum de la història.
  3. Dibuixar una escenografia (decorats, objectes) i un vestuari dels personatges en un espai rural, marí, urbà, etc. (escollir-ne un), es a dir, amb elements del camp, del mar, de la ciutat.
  4. Fer un dibuix en colors del moment de l’obra que més t’hagi agradat.

ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS

  1. Caracterització sociològica dels tres personatges.
  2. Respondre a la pregunta que es fan Gripau i Nicodemus al final de l’obra: Per què ens inventem sempre caixes i històries de caixes?
  3. Comentar la reflexió que l’obra fa sobre l’amistat.

ÀREA D’EXPRESSIÓ DINÀMICA

  • A l’obra hi ha algunes situacions centrades en la relació davant/darrere:
  • Explica quines són.
  • Inventa’n tu una altra.
  • Improvitzar una nova situació breu dels dos o tres personatges.
  • Posar en escena els diàlegs escrits a l’àrea de Llengua.

PROPOSTA PER ALS NENS DE PARVULARI

  • A partir de l’escena de la cançó, inventar rodolins senzills.
  • Construir i decorar amb elements simples una caixa per viure-hi.
  • Explicar la història a classe entre tots.
  • Fer un dibuix en color del moment que més els ha agradat.
  • Representar algun fragment.

PROPOSTA DE QÜESTIONARI PER ALS MESTRES

  • Valoració global de l’espectacle.
  • Valoració dels treballs dels propis nens, des d’un punt de vista pedagògic.
  • Suggeriment per tal de millorar aquesta fitxa pedagògica.
  • Dificultats de comprensió en funció dels nivells i de les edats.